Onze klas nabouwen in het mini, hoe leuk is dat! We deden het in het eerste leerjaar met houten blokken, kleine kartonnen meubeltjes, legoblokjes en minimannetjes. Niet alleen het samen bouwen was leuk, maar ook het zoekspel op onze maquette, want zo noemen ze dat, naar onze echte klasmeubelen en andersom werd een plezierige activiteit.

We leerden hoe we van een klasmaquette een plattegrond konden maken. We deden dit door er bloem over te strooien en dan de meubeltjes weg te nemen. Zo bleven de afdrukken ervan goed zichtbaar. Maar jeetje toch…wat een knoeiboel!!! We besloten dat errond tekenen met een stift toch net iets praktischer was. Eigenlijk was het vooral de juf die voorstander was van deze werkwijze, de kinderen vonden die bloem véééééél leuker, hihi! We verfijnden onze oriëntatieskills op onze eigen klasplattegrond met allerlei oefeningetjes. Toch niet zo gemakkelijk, moesten we toegeven. Verder in ons thema maakten we kennis met de klas van meester Isidoor. We ontdekten dat de klassen er 100 jaar geleden toch net iets anders uitzagen. Die gekke oude klasgewoontes en die ‘rare’ straffen deden ons toch wel een beetje huiveren. Daarna namen we een kijkje in de klassen van enkele andere verre landen, we zochten naar verschillen en naar gelijkenissen. Toegegeven, het is hier nog zo slecht niet in ons Belgiëlandje! Om ons thema af te sluiten mochten we onze droomklas bedenken en tekenen. Wat een creatieve geesten hebben we toch in het eerste leerjaar!

Groetjes uit het eerste leerjaar!